Fejlesztő játék gyermekeknek, kialakult fejlődési zavarok diagnosztizálására

A Szenzomotoros fejlesztő játék című írásunkban már ismertettük azt a játék elképzelés ötletet, melyet egy hazai GINOP-os pályázat keretében részben Európai Uniós forrásból kíván kifejleszteni egy hazai vállalkozó a Pannon Egészségipari Klaszter szakmai közreműködésével.

Varga Gábor klasztermenedzsertől megtudtuk, hogy napjainkban egyre magasabb azoknak a gyermekeknek a száma, akiknél részképesség vagy figyelemzavar kerül beazonosításra az óvodai-iskolai szűréseknek köszönhetően, melyek kezelés hiányában a magasabb szinten szerveződő teljesítmények hatványozódó elmaradásában jelentkeznek. A fejlesztés szükségességét alapozza, hogy már a gyermekkorban jelentkezhetnek tünetek, – mint az ügyetlenség az öltözés, az étkezés vagy egyéb manuális feladatok során, a nagymozgások zavarai vagy érzelmi, kommunikációs és szociális deficit számos egészségi problémát jelezhet előre.

Az előző írásunkban ismertetett elképzelés alapján az egészségipari klaszter menedzsere a tervezett műszer gyakorlati ismérveiről elmondta: A kifejlesztendő eszköz asztali jellege nemcsak a mérés pontosságát szolgálja, de megfelel a speciális igényű felhasználók esetében a rögzíthetőséggel kapcsolatos igénynek is. A mozgás műszeres mérése révén az adatok validitása és reliabilitása is biztosított. Az adatok alapján a fejlesztő visszacsatoláshoz jut. Terápiás felhasználás (képességzavaros gyerekek, demencia-veszélyeztetett idősek) esetén lehetséges a mozgatás adatainak gyűjtése, illetve külön eszközön történő akár grafikus megjelenítése, amivel azok időbeli alakulása és a terápia eredményessége nyomon követhető. Ugyanez a megoldás hasznosítható nem professzionális környezetben is. Ez az otthoni, kifejezetten játékjellegű hasznosítás körében az értékelés a különböző kategóriákban elérhető pontok gyűjtésével történik. Az eszköz által gyűjtött idősoros adatok önmagukban is alkalmasak a páciensek eredményeinek követésére, ugyanakkor az eszköz fejlesztéséhez kapcsolódóan lényeges tudományos innovációs potenciált képvisel a szakemberek által feltöltött standardizált mérési adatokból kialakuló adatbázis.

Varga Gábor elmondta továbbá, hogy egy kialakítandó szempontrendszer szerinti anamnézissel feltöltött adatokból tudományos következtetések vonhatók le a fejlesztők számára, illetve megfelelő adatmennyiség és – struktúra esetén meghatározhatók a „normálértékek”, melyek felhasználhatók prevenciós vagy alkalmassági vizsgálatok során. A jelenleg használatos, egy-egy tulajdonságot (reakcióidő, térlátás stb.) vizsgáló berendezések helyett egy olyan hardver interface-t hozunk létre, ami széleskörű felhasználást tesz lehetővé a hozzá kapcsolódó szoftver rugalmasságának köszönhetően. A fizikai eszköz csupán megjelenítő, illetve beviteli eszközként funkcionál, a szoftver a LED lámpák vezérlésével adja ki a feladatot, majd a megoldás menetét és eredményét a szoftver elemzi. Technológiai újdonság lesz a golyó sebességének eszközös befolyásolásának kialakítása. Ilyen módon az eszköz új perspektívát nyit terápiás mérésekben, illetve kiemelendő, hogy az eszköz, mivel absztrakt formában képez le bonyolult mérési módszereket, standardizálást követően alkalmas lehet szakember bevonása nélküli mérésre, illetve otthoni diagnosztikai, szórakoztató vagy fejlesztő használatra. A fejlesztésben aktív közreműködő partner a Pannon Egészségipari Klaszter. —
Ezt a tartalmat támogatott formában helyeztük el. A Szerkesztőség.hu tartalom kihelyezéséről és a tartalomszolgáltatásról bővebben itt:
Támogatott tartalom

i> Pannon Egészségipari Klaszter weboldala

Szenzomotoros fejlesztő játék gyermekeknek

Napjainkban egyre magasabb azoknak a gyermekeknek a száma, akiknél részképesség vagy figyelemzavar kerül azonosításra az óvodai-iskolai szűréseknek köszönhetően, melyek kezelés hiányában a magasabb szinten szerveződő teljesítmények hatványozódó elmaradásában jelentkeznek. – Hangzott el a Pannon Egészségipari Klaszter tájékoztatóján.

Varga Gábor klasztermenedzser elmondta, hogy a klaszter egy tagja GINOP-os pályázatot adott be a szenzomotoros fejlesztő megvalósítására. A fejlesztés szükségességét alapozza, hogy már a gyermekkorban jelentkezhetnek tünetek, mint az ügyetlenség az öltözés, az étkezés és egyéb manuális feladatok során, a nagymozgások zavarai vagy érzelmi, kommunikációs és szociális deficit számos egészségi problémát jelezhet előre. Így akár az autizmus-spektrum zavar, a diszpraxia, a diszlexia/diszgráfia, a téri orientációs zavar, a bilateralitási zavar vagy a figyelemzavar (ADHD) előjelei is lehetnek ezek a viselkedési és képességbeli tünetek. Például az ADHD tünetei általában óvodáskor végén vagy kisiskoláskorban jelentkeznek, amikor már a teljesítményt, a koncentrációt feladatokkal mérik, és kiderül, a gyermek nem tud folyamatosan figyelni egy dologra. Ez egy neurobiológiai zavar, amelynek hátterében az agyban található figyelemközpont működési zavara áll, mely korai diagnózis és adekvát terápia hiányában magatartási zavarokban, a tanulási teljesítmény elmaradásában mutatkozik meg, ami jelentős hátrányok forrása a későbbi életpályán. A szenzoros integrációs terápia célja, hogy a test célirányos ingerlésével az agy észlelési és integrációs funkciói javuljanak. A terápia a résztvevő számára eszközökkel történő játékot jelent, mely ugyanakkor aktívan hozzájárul az idegrendszeri háttérfolyamatok normalizálódásához.

A klasztermenedzser hozzátette: A „játék” tehát valójában egy tudatosan felépített olyan komplex terápiás módszer, amely a benne résztvevő gyermekeknek izgalmas játék-lehetőségeket nyújt. Ezek lényegi eleme a testreszabottság, hiszen az egyes felhasználók igényei eltérőek. A programozható különböző feladattípusok (ügyességi játék, memóriajáték, reakcióidő mérés, koncentráció mérés stb.) elérhetősége, illetve további opciói megfelelnek ennek a célnak, illetve a felhasználói élményt is javítják. A terápiának folyamatjellegűnek kell lennie, azaz a beavatkozást követnie kellene valamilyen visszacsatolásnak, illetve annak értékelésének.

Ezt azonban gátolja, hogy a fejlesztőjátékok esetében a feladatmegoldás részparaméterei csak szubjektív módon ítélhetők meg, ami a terápiás folyamat szempontjából azzal a hátránnyal jár, hogy nem dokumentálható és nyomonkövethető a páciens teljesítménye, így a páciens készségeit fejlesztő terápiák valós eredményessége nem megítélhető. A megoldás újszerűsége a szem-kéz koordinációt fejlesztő labirintusjáték és a tábla mozgását rögzítő giroszkópos rendszer összekapcsolása, mely így a végrehajtás paramétereinek mérhetőségével kapcsolatos eddigi hiányra kínál megoldást azzal, hogy a választható feladatok teljesítése közben az idő és végrehajtott mozgatások egzakt, háromtengelyes mérését, illetve azok rögzítését és értékelését lehetővé teszi.

E problémakört felismerve a Pannon Egészségipari Klaszter fontosnak tartja a GINOP-es fejlesztési elképzelés alapján a kutatási projekt és a prototípusok elkészítését, melyek akár egy közeljövőben létrejövő gyártást is vizionálhat. —
Ezt a tartalmat támogatott formában helyeztük el. A Szerkesztőség.hu tartalom kihelyezéséről és a tartalomszolgáltatásról bővebben itt:
Támogatott tartalom

i> Pannon Egészségipari Klaszter weboldala