Napjainkban egyre magasabb azoknak a gyermekeknek a száma, akiknél részképesség vagy figyelemzavar kerül azonosításra az óvodai-iskolai szűréseknek köszönhetően, melyek kezelés hiányában a magasabb szinten szerveződő teljesítmények hatványozódó elmaradásában jelentkeznek. – Hangzott el a Pannon Egészségipari Klaszter tájékoztatóján.
Varga Gábor klasztermenedzser elmondta, hogy a klaszter egy tagja GINOP-os pályázatot adott be a szenzomotoros fejlesztő megvalósítására. A fejlesztés szükségességét alapozza, hogy már a gyermekkorban jelentkezhetnek tünetek, mint az ügyetlenség az öltözés, az étkezés és egyéb manuális feladatok során, a nagymozgások zavarai vagy érzelmi, kommunikációs és szociális deficit számos egészségi problémát jelezhet előre. Így akár az autizmus-spektrum zavar, a diszpraxia, a diszlexia/diszgráfia, a téri orientációs zavar, a bilateralitási zavar vagy a figyelemzavar (ADHD) előjelei is lehetnek ezek a viselkedési és képességbeli tünetek. Például az ADHD tünetei általában óvodáskor végén vagy kisiskoláskorban jelentkeznek, amikor már a teljesítményt, a koncentrációt feladatokkal mérik, és kiderül, a gyermek nem tud folyamatosan figyelni egy dologra. Ez egy neurobiológiai zavar, amelynek hátterében az agyban található figyelemközpont működési zavara áll, mely korai diagnózis és adekvát terápia hiányában magatartási zavarokban, a tanulási teljesítmény elmaradásában mutatkozik meg, ami jelentős hátrányok forrása a későbbi életpályán. A szenzoros integrációs terápia célja, hogy a test célirányos ingerlésével az agy észlelési és integrációs funkciói javuljanak. A terápia a résztvevő számára eszközökkel történő játékot jelent, mely ugyanakkor aktívan hozzájárul az idegrendszeri háttérfolyamatok normalizálódásához.
A klasztermenedzser hozzátette: A „játék” tehát valójában egy tudatosan felépített olyan komplex terápiás módszer, amely a benne résztvevő gyermekeknek izgalmas játék-lehetőségeket nyújt. Ezek lényegi eleme a testreszabottság, hiszen az egyes felhasználók igényei eltérőek. A programozható különböző feladattípusok (ügyességi játék, memóriajáték, reakcióidő mérés, koncentráció mérés stb.) elérhetősége, illetve további opciói megfelelnek ennek a célnak, illetve a felhasználói élményt is javítják. A terápiának folyamatjellegűnek kell lennie, azaz a beavatkozást követnie kellene valamilyen visszacsatolásnak, illetve annak értékelésének.
Ezt azonban gátolja, hogy a fejlesztőjátékok esetében a feladatmegoldás részparaméterei csak szubjektív módon ítélhetők meg, ami a terápiás folyamat szempontjából azzal a hátránnyal jár, hogy nem dokumentálható és nyomonkövethető a páciens teljesítménye, így a páciens készségeit fejlesztő terápiák valós eredményessége nem megítélhető. A megoldás újszerűsége a szem-kéz koordinációt fejlesztő labirintusjáték és a tábla mozgását rögzítő giroszkópos rendszer összekapcsolása, mely így a végrehajtás paramétereinek mérhetőségével kapcsolatos eddigi hiányra kínál megoldást azzal, hogy a választható feladatok teljesítése közben az idő és végrehajtott mozgatások egzakt, háromtengelyes mérését, illetve azok rögzítését és értékelését lehetővé teszi.
E problémakört felismerve a Pannon Egészségipari Klaszter fontosnak tartja a GINOP-es fejlesztési elképzelés alapján a kutatási projekt és a prototípusok elkészítését, melyek akár egy közeljövőben létrejövő gyártást is vizionálhat. —
Ezt a tartalmat támogatott formában helyeztük el. A Szerkesztőség.hu tartalom kihelyezéséről és a tartalomszolgáltatásról bővebben itt:
Támogatott tartalom
i> Pannon Egészségipari Klaszter weboldala
3 hozzászólás “Szenzomotoros fejlesztő játék gyermekeknek” bejegyzéshez